Instruktor zahajuje praktický výcvik
Obrázek x z y
22.7.2010
Ve středu 21.července 2010 se v hangáru kbelského letiště uskutečnil nácvik nouzového opuštění letounu Jak – 40.
Po teoretické přípravě si čtyři členové letové posádky a deset palubních průvodčích během modelové situace nacvičilo nouzové opuštění letounu s nácvikem evakuace cestujících a posádky nouzovými východy na křídlo letounu.
Jako první přišlo na řadu používání dýchacích masek - jedna z letušek měla kolegyni, představující cestujícího v bezvědomí, nasadit dýchací masku. Následně instruktor vyzval posádku letadla, aby zaujala svá místa a jednotlivě jim na obličej nasadil lyžařské brýle, jejichž hledí bylo zcela začerněno, čímž znemožňovaly uživateli cokoli vidět. Úkolem bylo dostat se napříč celým letadlem až k uvedenému nouzovému východu za co nejkratší čas. Letušky dostaly obdobný nelehký úkol. S brýlemi měly dojít z pracovního místa, kde se obvykle v nouzové situaci nachází, až do pilotní kabiny letounu.
Dalším bodem výcviku bylo rychlé otevření nouzových východů a opuštění letadla na jeho křídlo. Vše muselo probíhat velmi rychle. Při skutečné evakuaci by měly všechny osoby v letadle opustit jeho prostor do 45 sekund při použití všech nouzových východů, nebo 90 sekund při polovině východů bez ohledu na typ letadla.
Závěr celého cvičení se odehrával velmi realisticky. Kapitán letounu simuloval komunikaci s řídícím letového provozu a situaci při nouzovém přistání. Dával povely posádce a ostatním cestujícím, které představovali kolegové. Pak otvorem v zadní opouštěli letadlo a vzájemně si pomáhali při seskoku z křídla na pevnou zem. Stejně jako potápějící se loď, i letadlo, jako poslední opouští kapitán.
Podobná cvičení musí absolvovat každý příslušník létajícího personálu zhruba každého půl roku. Letecký personál se během roku účastní i několika dalších cvičení nejen v rámci kbelské základny, ale v rámci úzké spolupráce absolvuje i výcvik v prostorách Českých aerolinií.