
Hrošáci na cestách
Obrázek x z y
12.2.2022
Praporčík Radek Bystroń pracuje jako dispečer na Odboru vojenské dopravy Agentury logistiky, kde se stará o veškeré pozemní a letecké přesuny Ozbrojených sil České republiky a členských stanů NATO a EU, popřípadě ozbrojených sil dalších států. S přesuny si ale nedá pokoj ani ve volném čase, brázdí totiž s kamarády celou Českou republiku na babettě.
Zkušený logistik
Jako voják z povolání začínal v roce 2001 ve vojenské autoškole, poté si prošel funkcemi od jeřábníka, řidiče nadměrných přeprav, náčelníka pracoviště oprav až po náčelníka přeprav, kde zabezpečoval vnitrostátní i mezinárodní přepravy. Zkušenosti z posledního místa dnes zúročuje na dispečinku Agentury logistiky.
Dispečink je v pohotovosti 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. V momentě nečekané události, jsou to právě jeho pracovníci, kteří poskytnou pomoc svým kolegům z AČR nebo tranzitujícím ozbrojeným silám. „Když se stane nějaká nehoda, tak ve spolupráci s nejbližším útvarem zajistíme pomoc, třeba odtah nebo přeložení nákladu, popřípadě kooperujeme s Vojenskou policií. Podobně je tomu i v zahraničí, kdy jsme schopni zajistit náhradní vozidlo a spolupracujeme s národními autoritami dotčených států, abychom zabezpečili nejkomplexnější pomoc příslušníkům AČR,“ vysvětluje praporčík Bystroń.
Říkají si Hrošáci
S dopravou a cestováním je spjatý i jeho netradiční koníček. Ten začal jako legrace mezi kamarády z jedné ulice v Hrochově Týnci, kteří se před lety vydali na babettách do hor a od té doby vyrážejí na výlety pravidelně. „Za chvíli jsme si dali jméno Hrošáci, oblékli jsme si stejná trička a začali jsme jezdit po celé České republice. Náš cíl není trhat rekordy v počtu ujetých kilometrů, ale vnímat okolí, které projíždíme. Užíváme si cestování. Na kole toho tolik neujedete a na rychlé motorce vám to zase proteče mezi prsty. Chceme vnímat cestu a vytvořit si zní nezapomenutelné zážitky,“ hodnotí praporčík Bystroń.
Může se zdát, že takovým stylem daleko nedojedou, ale opak je pravdou. Rekord Hrošáků je kolem 270 km za den, kdy ujeli trasu z Chrudimi do Pece pod Sněžkou a zpět. „I když se čas od času stane, že máme nějakou tu poruchu, tak nás to neodradí. Podle našich zkušeností je nejideálnější počet kilometrů, které babetta zvládne, kolem 120–150 za den,“ doporučuje praporčík Bystroń cestovatelům na malých babettách. „Je to pro nás výzva, protože není moc obvyklé jezdit takové vzdálenosti s mopedem, s kterým naši rodiče a prarodiče jezdili po vesnici,“ usmívá se praporčík Bystroń.
Kromě babett se dispečer také věnuje automobilovým veteránům. Se svojí rodinou a Volhou 21 z roku 1966 se účastní každoročně závodu 300 mil českou zemí a ostatních veteránských akcí. Pokud byste se chtěli k Hrošákům připojit, tak letos mají v plánu vyrazit do severních a jižních Čech a na jižní Moravu.