Konferenci velitelů vzdušných sil zahájili generál Petr Pavel a náměstek MO Daniel Koštoval
Obrázek x z y
13.3.2015
V den výročí vstupu České republiky do NATO 12. března byla v Domě armády v pražských Dejvicích zahájena dvoudenní Konference velitelů vzdušných sil zemí střední Evropy, kterou společně zorganizovaly sekce obranného plánování MO a velitelství Vzdušných sil AČR.
Jednání se účastnili velitelé vzdušných sil Maďarska, Polska, Rakouska, Slovenska, Spolkové republiky Německo a Švédska a také velitel Evropského velitelství vzdušné přepravy (European Air Transport Command, EATC).
Konferenci společně zahájili náměstek ministra obrany Daniel Koštoval, náčelník Generálního štábu Armády ČR armádní generál Petr Pavel a velitel Vzdušných sil AČR brigádní generál Libor Štefánik. „Jako velitelé shodně řešíme podobné problémy na domácí půdě. Je třeba je proto sdílet a společně hledat řešení, které by bylo pro všechny více efektivním. Přeji vám úspěšné hledání společných cest,“ uzavřel svůj krátký proslov generál Pavel. Generál Libor Štefánik představil hlavní témata konference: „Konference má dva cíle. Společný mezinárodní výcvik leteckého personálu taktického letectva a zvyšování efektivity spolupráce při využívání transportního letectva ve střední Evropě.“
Velitelé vzdušných sil v diskuzi podpořili ustanovení expertního týmu, který bude tento směr dále rozpracovávat, a provedou potřebné výpočty, aby se prověřilo, že mezinárodní výcvikové centrum je nejenom výhodné z hlediska zvýšení úrovně výcviku, ale také ekonomicky příznivé.
Účastníci konference se shodli na zavedení postupných kroků k založení společného výcvikového centra. Jako možný základ budoucího centra Česká republika nabídla Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. „Myslím si, že by bylo vhodné, kdyby v tomto centru působili zahraniční instruktoři a výuka by tak probíhala striktně v anglickém jazyce,“ upřesnil návrh AČR generál Štefánik.
Aero Vodochody představilo nástupce letounu L39 Albatros
První blok prezentací k výcviku taktického letectva ukončily prezentace LOM Praha a Aero Vodochody. Velký zájem sklidila prezentace Aero Vodochody, která představila nástupce známého letadla L39 Albatros. Nový letoun je pojmenován L-39NG (New Generation) a představuje revoluční změnu pojetí cvičného letounu. Hlavním znakem je snaha udržet náklady na pořízení a provoz hluboko pod cenami konkurenčních letounů zároveň s využitím moderních avionických systémů.
Na tuto prezentaci navázal LOM Praha s koncepcí využití nového letounu L-39NG v budoucnosti v rámci projektu Centrum leteckého výcviku Pardubice (CLV). LOM Praha představil komplexní program výcviku zahrnující počáteční výcvik na letounech Z-142 po pokročilý bojový výcvik na letounu L-39NG. Dále představil i své simulační centrum Tactical Simulation Centre (TSC), které umožňuje výcvik pilotů, řídících bojového použití (GCI) a leteckých předsunutých návodčích (FAC).
Tyto prezentace vzbudily velkou pozornost velitelů letectev a ukázaly, že Česká republika má co nabídnout a výstavba společného výcvikového centra není jen pouhou proklamací, ale má reálné základy.
Transportní letectvo: je potřeba sdílet kapacity a zlepšovat informační toky
V další části konference se probíralo téma transportního letectva v Evropě. Přezentovalo se zde několik mezinárodních společností zabývajících se výrobou transportních letounů, například Airbus nebo Embraer. Velitelé měli možnost diskutovat o tom, jak dál zlepšovat koordinaci využití transportního letectva v Evropě.
Velkým přínosem do diskuze bylo vystoupení velitele Evropského velitelství vzdušné přepravy generálmajora Christiana Badii, který přítomné seznámil se systémem plánování, za které je jeho velitelství zodpovědné. Stejně jako u založení společného mezinárodního výcviku pro taktické piloty, shodli se velitelé vzdušných sil, že je potřeba dál rozvíjet myšlenku sdílení kapacit a zlepšování informačních toků v transportní dopravě.
„Z naší strany by se jevilo jako užitečné mít svého zástupce na tomto velitelství, čímž bychom získali každodenní přehled o možnostech využití transportních kapacit v Evropě a zároveň bychom mohli přispívat našimi kapacitami pro potřeby ostatních armád,“ uvedl generál Štefánik.
Generál Libor Štefánik zhodnotil konferenci: „Konference byla velmi úspěšná. Shodli jsme se, že je třeba dále pokračovat v hledání optimální cesty, jak zvýšit efektivitu výcviku mladých pilotů stíhacího letectva. Diskuze prokázala, že námi navrhované cesty, jsou ty správné.“ Další postup v jednání velitelů vzdušných sil bude opět v květnu, kdy se koná další setkání „European Air Chief Conference“ v Itálii.
Autor: J. Kouba