Přesun pověstného tanku číslo 23, který se po revoluci proslavil jako "růžový", na Smíchov
Obrázek x z y
22.2.2017
Někdy neprávem přehlížená, dodnes však nepostradatelná pro fungování armády – to je vojenská doprava. V letošním roce slaví 55 let od svého založení v novodobých podmínkách ozbrojených sil.
V Armádě ČR má přepravu vojsk a techniky na starosti Odbor vojenské dopravy Agentury logistiky. Ten zajišťuje nejen přepravu českých vojáků do zahraničí, stejnou službu poskytuje i jednotkám NATO, které se v ČR například účastní mezinárodních cvičení. Mediálně známý v poslední době byl například přesun amerického konvoje ze cvičení v Polsku a Pobaltí pod názvem Dragoon Ride. Armádní logistici se ale dokážou postarat i o exotičtější náklad, podíleli se například na převozu československého tanku LTP z Peru do sbírek Vojenského historického ústavu Praha.
„Za uplynulé tři roky jsme uskutečnili téměř 16 tisíc vojenských silničních přesunů o zhruba 33 tisících vojenských vozidlech,“ uvádí náčelník Odboru vojenské dopravy plukovník Martin Štochl.
Po silnici, železnici, letadlem či lodí? Každé má něco do sebe
Klíčovým druhem přepravy je dnes ta po železnici. Dříve opomíjená, vyhrává díky své efektivitě a rychlosti. „Zatímco po silnici urazíte maximálně 400 kilometrů za den, musíte dodržovat pravidelné přestávky a promýšlet, na jaké odstavné parkoviště se s vojenskou kolonou vejdete, s železnicí nic z toho řešit nemusíte. Vojáci techniku naloží – takzvané vagónování je dnes součástí běžného výcviku – a pak už se jen posadí do kupé. Po dojezdu do cíle jsou čerství a připravení plnit úkoly," zdůrazňuje Štochl.
Po železnici se takto naposledy čeští vojáci přepravili do Pobaltí na cvičení Training Bridge 2017. Ve třech dnech armádní logistici do Litvy přesunuli 38 kusů vojenské techniky a 110 příslušníků Armády ČR pomocí 21 nákladních a čtyř osobních vozů. Vagónování techniky zabralo jeden den.
Ačkoliv přeprava lodí nepatří především kvůli vnitrozemskému umístění České republiky k nejvyhledávanějším způsobům dopravy, armáda ji přesto neopomíjí: „Je to především proto, abychom tuto schopnost neztratili," upozorňuje Štochl. Není to ostatně tak dávno, co se vojáci po vodě, konkrétně moři, přesouvali – šlo o společné cvičení jednotek začleněných do bojového uskupení EU s názvem Joint Derby v březnu 2016.
„Optimální variantou vojenské dopravy ale stále zůstává kombinace různých způsobů přepravy, nejen letecké a silniční, ale rovněž železniční či námořní přepravy," uzavírá náčelník Regionálního střediska vojenské dopravy v Hradci Králové major Pavel Vrba.