Jak se stavějí provizorní mosty

Autor: Miroslav Šindelář

V úterý 17. srpna 2010 dokončili vojáci ze 153. ženijního praporu z Olomouce konstrukci provizorního mostu, který opět spojil břehy říčky Kamenice v Kytlici.

Ta se při nedávných bleskových povodních rozvodnila tak, že strhla mostek, který byl pro místní obyvatele velmi důležitý. Výstavbě mostu s označením MS 15 předcházelo velmi důležité vypracování projektu, který připravili inženýři z Univerzity obrany v Brně. Právě oni dokázali zkrátit termín dodání na minimum.

Pracovní nasazení, které od pondělí 16. srpna 2010 předváděl na místě strženého mostku v severočeské Kytlici stavební odřad pod vedením podpraporčíka Jaromíra Štencla, připomínal koncert. To proto, že práce šla zkušeným ženistům, jak se říká, pěkně od ruky.

„Důležité bylo přesně podle projektu upravit břehy. Naštěstí tady jsme moc terénních úprav dělat nemuseli. Mostní díly jsme přivezli ze skladu Státních hmotných rezerv v Doksech a dnes jsme se mohli pustit do samotné stavby,“ prozradil velitel Štencl. Dodal, že každý mostní díl měří tři metry a dost záleží na zkušenosti jeřábníka, zda se ženistům podaří  poskládat jednotlivé díly jako stavebnici.

Práci vojáků v Kytlici si pochvaloval starosta obce Josef Janouškovec. Ostatně i řada přihlížejících obyvatel oceňovala souhru olomouckých ženistů, které bezvadně dirigoval jejich velitel. Byl doslova a do písmene duší stavby. Vidět ho bylo všude tam, kde bylo třeba a když to bylo nutné, přiložil také ruku k dílu, které vyžaduje fortel i pořádnou sílu. Ostatně stavba mostu je prací pro pořádné chlapy.

Jeřábník sundával jednotlivé díly z nákladní tatry a vojáci je šikovně skládali tak, aby po kolejích, připomínajících mechanická čidla, kterým odborníci říkají krakorec, mohli smontovanou mostní soupravu dopravit přes už klidnou říčku Kamenice na protější břeh. Tam ji ukotvit a shodit nájezdové rampy. Pořádně dokončit terénní úpravy. To znamená navézt zeminu tak, aby most o délce patnácti metrů a nosnosti dvaceti tun mohl začít sloužit.

„Tady jsme postavili další z provizorních mostů. Ten první, který olomoučtí postavili spolu s rakovnickými kolegy, byl smontován v Chrastavě pomocí mostních automobilů AM-50. Ty jsou určeny k rychlému vojenskému přemostění vodních toků,“ řekl velitel ženijní brigády plukovník Ota Rolenec, který se přijel na výstavbu mostu s dalšími hosty podívat.

Podle tiskového a informačního důstojníka 153. ženijního praporu v Olomouci praporčíka Martina Krušiny, má olomoucký ženijní útvar nasazeno v postižené oblasti již 68 vojáků se 43 kusy techniky.

Staví nejen provizorní přemostění, ale odklízejí i nánosy bahna z komunikací a čistí břehy vodních toků. Pracují v několika skupinách v obcích Hejnice, Raspenava, Bílý kostel, Chrastava a Višňová.