Jak se stát vojenským pilotem

Autor: kapitánka Zuzana Špačková

Únor se nese ve znamení výběru vysoké školy. Pro příznivce létání nabízíme návod, jak se stát vojenským pilotem.

Prvotním kritériem pro přijetí ke studiu na vojenské vysoké škole je úspěšné absolvování střední školy završené maturitou. Jako u každé vysoké školy je potřeba nejdříve projít přijímacími zkouškami, jejichž součástí jsou testy z matematiky, angličtiny a tělesné zdatnosti. Nutno podotknout, že profese vojenského pilota vyžaduje také dobrý zdravotní stav.

Vojenští piloti studují v Brně na Univerzitě obrany, konkrétně na Fakultě vojenských technologií. Studium je prezenční čtyřleté, bakalářské, výlučně vojenské a připravuje studenta na profesi vojenského pilota. Absolvent bakalářského studia může následně pokračovat v navazujícím dvouletém magisterském studiu ve studijním oboru letový provoz modul řízení letectva, a to v prezenční nebo kombinované formě. Není vyloučeno ani pokračování v doktorském studijním programu.

Uchazeč, který má o studium zájem, musí podat přihlášku ke studiu na Fakultě vojenských technologií do konce února 2012 (doporučuje se podání elektronické přihlášky na www.unob.cz). Zájemce se současně s přijetím ke studiu stává vojákem z povolání. Z toho důvodu je celý proces přijetí koordinován místně příslušným krajským vojenským velitelstvím (KVV). Jeho cestou je podávána i žádost o povolání do služebního poměru vojáka z povolání.

V současné době se zájemce může přihlásit do tříletého studijního programu vojenské technologie obor letový provoz – řízení letového provozu, z něhož bude na základě studijních výsledků po prvním roce vybráno 10 nejlepších zájemců, kteří přejdou do čtyřletého studijního oboru vojenský pilot. První ročník bude samozřejmě uchazečům započítán neboť je pro oba obory shodný.

U uchazečů o profesi pilota se předpokládá výjimečně dobrý zdravotní stav. Lékařské vyšetření probíhá ve spádové vojenské nemocnici, kam je uchazeč odeslán KVV. Pokud zájemce uspěje u přijímacího řízení, je opět cestou KVV odeslán do Ústavu leteckého zdravotnictví Praha (ÚLZ), kde se podrobí komplexnímu vyšetření. Po jeho absolvování je definitivně rozhodnuto o jeho přijetí, případně jsou určena možná omezení. Pod dohledem ÚLZ Praha zůstává student i po dobu studia a také po celou svou kariéru pilota.

Během studia probíhá testovací letecký výcvik v délce cca 50 letových hodin na letounu Zlín Z-142C AF, který ověřuje pilotní schopnosti studentů. Další letecký výcvik absolvují až po ukončení bakalářského studia. Po nezbytné pozemní a materiální přípravě absolvent zahajuje výcvik na předurčeném typu letounu. Tato část trvá cca 12 až 18 měsíců (dle typu) a zahrnuje v sobě základní, pokračovací a případně bojový výcvik. Absolvent je již zařazen na místo u některé ze základen vzdušných sil Armády České republiky. Na tyto základny pilot přechází po ukončení výcviku na typu L-39, Mi-2 a Mi-17 nebo L-410.