Dva rozdílné mosty v Chrastavě a radost pro školáky v Horním Vítkově

Autor: kapitánka Miroslava Štenclová, tisková a informační důstojnice 15. ženijní brigády

Příslušníci ženijního vojska pokračují s plným nasazením při pomoci s odstraňováním následků povodní a na obnově infrastruktury.

„Některé komunikace prakticky zmizely“, pokyvuje hlavou plukovník Ota Rolenec, velitel 15. ženijní brigády. Pro naše ženisty to v prvé řadě znamená další a další stavby mostních provizorií. Ke dni 29. srpna 2010 jich je postaveno již 12.

V sobotu 28. srpna dokončili příslušníci stavebního odřadu 153. ženijního praporu pod vedením nadporučíka Žeravy 18 metrů dlouhý most ze soupravy MS v Děčíně a 152. ženijního praporu pod vedením poručíka Fraie stejně dlouhý most v Raspenavě. Oba mosty byly v podvečerních hodinách předány obcím.

Nejdelší most, a to 42 metrů, který vznikl rukama ženistů, nyní stojí v Chrastavě. Navíc zde ještě několik dní budou stát vedle sebe mosty dva. První položili vojáci před deseti dny pomocí tří mostních automobilů AM-50, jeho nosnost je až padesát tun a zajišťoval především kamionovou přepravu, důležitou pro blízkou průmyslovou zónu. A právě z toho důvodu vyrostl ve dnech 23. – 25. srpna vedle něj most ze soupravy MS, který byl přivezen ze skladu Státních hmotných rezerv v Soběslavi.

Kdo se na mosty, stojící vedle sebe, podívá, vidí rozdíly na první pohled. Obyvatelé Chrastavy, kteří byli přítomni u stavby obou mostů, viděli nejen náročnou, ale i rozdílnou práci ženistů. Most AM-50 má vysunovací hydraulické podpěry, které jsou koncovou částí mostního dílu, tzv.„mostovky“. Lze je vysunout až do hloubky 5,15 metrů. Naopak mostní souprava nemá své „nohy“, vojáci musí postavit pilíř vlastníma rukama z betonových panelů a dřevěných pražců. „Důležitá a časově nejnáročnější byla úprava břehů a stavba mezilehlého pilíře,“ říká poručík Zbyněk Frai ze 151. ženijního praporu, pod jehož vedením vojáci most stavěli. „Vzhledem k jeho délce je na něm specifické to, že je postaven ze dvou souprav.“ Také proto stavba tohoto mostu trvala i s přípravnými pracemi tři dny. Plukovník Jiří Lustyk, zástupce velitele 15. ženijní brigády, který byl přítomen stavbě, dodává: „Tohle je nejlepší výcvik, člověk musí improvizovat, protože neví, jak to zde bude vypadat“. Ve chvíli, kdy bude most plně zprovozněn, most AM-50 vojsko opět odveze.

V nejbližších dnech mimo jiné udělají ženisté radost především dětem v Horním Vítkově, kterým již za tři dny, jako všem školákům, začíná nový školní rok. Ten letošní by se zde jinak poněkud opozdil, protože budova školy zůstala odříznuta od ostatních domů. Cesta k ní vede přes mělký potůček, který na první pohled vypadá neškodně. Ale i zde srpnové povodně ukázaly sílu přírody, která jej vylila z břehů a strhla jediný most, spojující oba břehy. A tak zde bude poslední srpnový den stát nový, 12 metrů dlouhý, most MS.