První náměstek ministra obrany Jiří Borovec přebírá hlášení od velitele 11. AAT majora Dalibora Křenka
Obrázek x z y
11.4.2014
Všech třicet příslušníků 11. jednotky AAT (Air Adviser Team – letecký poradní tým) dnes v Praze převzalo medaile a další ocenění za službu v misi ISAF. Od poloviny listopadu 2013 do poloviny letošního března se čeští piloti a technici pod velením majora Dalibora Křenka podíleli na výcviku příslušníků Afghánské národní armády, především jejích vzdušných sil.
„Cítím hrdost, cítím čest a cítím velkou úlevu,“ řekl při slavnostním nástupu první náměstek ministra obrany Jiří Borovec a dodal: „Hrdost cítím proto, že máme takovou armádu, jakou máme, že máme takové profesionály, jakými jste byli vy ve své misi v Afghánistánu a jakými budete i do budoucna. Cítím velkou čest, že vám dnes mohu předat vyznamenání a jiné dekory za vaši práci a cítím velkou úlevu, že jste se všichni ve zdraví vrátili zpět ke svým rodinám a blízkým.“
Z návratu všech třiceti příslušníků Vzdušných sil české armády domů měl samozřejmě radost i jejich velitel brigádní generál Libor Štefánik. „Jsem rád, že vás zde všechny vidím ve stejném počtu, v jakém jste odlétali do mise. Každý velitel má před odletem či odjezdem smíšené pocity. Ví, že jednotka je dobře připravená, ale bojí se, zda všechno dobře dopadne. Ve vašem případě vše dobře dopadlo, všichni jste se ve zdraví vrátili domů, ale nejen to, vy jste odvedli obrovský kus práce. Pomohli jste afghánským vzdušným silám a skvěle jste reprezentovali Armádu České republiky, její vzdušné síly. Důležité je, že jste se dokázali navzájem podporovat a vytvořili jste skvělý tým.“
Příslušníci leteckého poradního týmu se v Afghánistánu museli vyrovnat s mnohými nebezpečími i záludnostmi pobytu v této vzdálené zemi. „Nejednalo se vždy jen o jazykovou bariéru, ale zvládnout jsme museli například také provozní podmínky na civilním mezinárodním letišti v Kábulu, kde platí jiné procedury než na standardním vojenském letišti,“ řekl velitel 11. AAT major Dalibor Křenek a své zážitky hned doplnil o krátkou statistiku: „Celkem jsme nalétali sto třicet pět hodin z toho sto deset na strojích Mi 17 a zbylých dvacet na vrtulnících Mi 35. Vycvičili jsme jednoho pilota k provádění záletu na vrtulnících Mi 35 a dále jsme teoreticky připravili dva palubní techniky na provádění záletu na strojích Mi 35 a Mi 17. Podařilo se nám u všech cvičených pilotů, palubních techniků i střelců pokročit ve výcviku podle plánu, který stanovil americký velitel letky.“
Čeští piloti a technici se však nevěnovali jen výcviku, jejich život v Kábulu byl podle slov velitele velice pestrý. Konečně posuďte sami. „Prožili jsme na základně Vánoce i Silvestra, připravovali jsme se a posléze přivítali na návštěvě náčelníka Generálního štábu AČR generálporučíka Petra Pavla a dokonce i prezidenta České republiky Miloše Zemana. Nejprve jsme sloužili pod tureckým a po předání funkce pod francouzským generálem. Zkrátka na čtyři a půl měsíce toho bylo opravdu dost,“ uzavřel výčet zážitků z mise v Afghánistánu major Křenek.