Čekání na MEDEVAC
Obrázek x z y
1.7.2011
Kolona aut rychle jedoucí v pevné sestavě, jízda vozidel v tandemu, kdy vozidlo na vzdálenost někdy ani ne půl metru kopíruje v rychlosti až 70 km/hod vozidlo před sebou, rychlá reakce na vyhnutí se překážce, využití vozidel z taktického hlediska při kruhové obraně, i tak se dá v jednoduchých heslech charakterizovat výcvik řidičů a bojovníků ze 7. mechanizované brigády, kteří jsou předurčeni k nasazení v misi ISAF v Afghánistánu. Tak jako každý bojovník i řidiči – bojovníci mají své drily.
U 7. mechanizované brigády probíhá již několik let speciální příprava řidičů, která má oficiální název projekt RIDERS. Tento výcvik pro AČR zabezpečuje a koordinuje tým instruktorů z Bezpečnostní informační služby (BIS). Filozofie projektu je postavená především na tom, že řidiči musí být vyježdění a musí přesně vědět, jak jejich vozidlo reaguje. Nasnadě je otázka, k čemu to je, když v zahraničních misích nejezdí ve vozidlech UAZ. Avšak odpověď je jednoduchá. Výborně a dostatečně vyježděný řidič, může sednout do jakéhokoliv vozidla a po krátkém zajetí prvních kilometrů bude vědět, co si může dovolit. Jakmile řidiči zvládnou tuto základní část, mohou postoupit do vyššího stupně a začínají se učit řidičskou taktiku, a to jak za přesunu, tak i při zastavení a odražení útoku.
V současné době výcvik probíhá u 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic a 74. lehkého motorizovaného praporu z Bučovic. 74. lmopr se připravuje na nasazení v rámci 10. PRT ISAF na území Afghánistánu a přáslavičtí bojovníci jednotce poskytují své know-how z výcviku i vlastního nasazení. Ale zpět k samotnému výcviku.
Základní jednotkou při přesunu, popřípadě rychlém ústupu je dvojice vozidel, jak bylo zmíněno již na začátku, řidič druhého vozidla v tandemu jede v těsné vzdálenosti za vozidlem před ním. Tato zahraničními armádami ověřená taktika má celou řadu výhod a předností, mezi které patří například pokrytí 2x 180º perimetru kolem vozidel, což znamená, že dvojice vozidel, respektive jejich střelci, mají nejvyšší možné krytí a nenastane žádný slepý okamžik, kdy vozidlo, jehož střelec sleduje levou stranu, má „nekrytá“ záda zprava. Další výhodou je vysoká operabilita v případě, že se kolona vozidel musí zastavit. A to z jakéhokoliv důvodu. Při napadení kolony, ať už přímou střelbou, najetím vozidla na nástražný výbušný systém a podobně. Pro tyto případy je nezbytné, aby každý řidič znal přesně systém obrany a své místo v něm. Dojde-li ke zranění vojáků a je nutné jim poskytnout ještě ve fázi boje první pomoc, pak taktika tandemu poskytuje relativně bezpečné místo mezi vozidly pro činnost zdravotníků, nebo například pro bezpečné vytažení důležitých věcí či naložení posádky z nepojízdného vozidla.
Důležitým aspektem celého výcviku je, že ačkoliv se v první části zaměřuje převážně na řidiče, ve vyšších lekcích je to již činnost celého týmu ve vozidle při různých situacích, těch bojových i při plnění běžného úkolu patrolování a doprovodu VIP osob na jednání. Celý výcvik vrcholí cvičením a zvládnutím bojové situace. Při tomto druhu výcviku poskytují vojákům 7.mb podporu také vzdušné síly, které zabezpečují MEDEVAC pomocí vrtulníku Mi 17/171Š a vzdušnou podporu pozemním jednotkám letounem L 159 ALCA. V rámci výcviku RIDERS se tak cvičí také navádění vzdušné podpory, kdy velitel pozemní jednotky komunikuje přímo s pilotem vrtulníku i letounu. Komplexnost výcviku je více než patrná. Spolupráce se vzdušnými silami je velmi důležitá také z hlediska času, jelikož mají vojáci reálnou představu, jak dlouhé mohou být minuty, než k nim v ostré akci dorazí vzdušná podpora.
Říká se těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Pro vojáky ze 7. mb, kteří jsou pravidelně nasazováni do zahraničních operací to platí dvojnásob. Pokračování projektu RIDERS se uskuteční již na podzim tohoto roku. Další rozšíření znalostí a zkušeností budou vojákům ze 74. lmopr poskytovat stejní instruktoři, kteří vedou tento druh výcviku také v Útvaru rychlého nasazení Policie České republiky, takzvané URNY.