Plukovník Pavel Bulant v obklíčení médii
Obrázek x z y
31.7.2012
Zástupci odborné veřejnosti i médií, kteří se 30. července dostali do prostorů 21. základny taktického letectva v Čáslavi, mohli vidět neobvyklou činnost. Přijel rozebraný dvoumístný cvičný proudový letoun L-159T1 (v leteckém slangu spárka), a to v kamionu. Poté byl techniky uložen do hangáru, aby počkal na přípravu k prvnímu letu.
Akce se konala pod taktovkou sekce vyzbrojování Ministerstva obrany za dozoru jejího ředitele plukovníka Pavla Bulanta. Ten byl rovněž nejčastějším objektem mediálních dotazů. Složení cvičného letounu L-159T1 realizovali technici společnosti Aero Vodochody za pomoci specialistů základny, a pod dohledem zástupců společnosti Omnipol, a.s. Letoun rozebraný na několik částí, konkrétně drak trupu s motorem a vybavenou kabinou, křídlo, záď trupu se svislou ocasní plochou (SOP) a vodorovná ocasní plocha (VOP) dorazil ze španělského letiště v Seville. Uvedené části byly upevněny v kovových rámech, které jsou opatřeny manipulačními kolečky. Ta umožnila po sejmutí jednotlivých rámů z korby pomocí jeřábu základny, odtlačení dílů do hangáru. Technici předvedli precizní práci, která místy vyžadovala nejen zručnost, ale i fyzickou zdatnost.
Zástupce společnosti Omnipol, a.s. Jan Svoboda uvedl pro média následující skutečnosti. Letoun L-159T1 byl přepraven ze Španělska do Čáslavi na základě dohody Omnipolu s Ministerstvem obrany jako kompenzace v rámci akvizice transportních letounů CASA C-295. Armáda si letoun zkompletuje a uvede do letuschopného stavu sama za supervize společnosti Aero Vodochody. Španělský partner vyjádřil obdiv nad rychlostí a jakostí práce českých specialistů, kteří za nepříznivých klimatických podmínek dokázali velmi rychle připravit letoun k transportu.
Zástupce společnosti Aero Vodochody, a.s. Petr Kudrna zmínil ještě jednu zajímavost. Na základně v Čáslavi existuje již dva roky speciální linka pro defektoskopii, revize a opravy proudových motorů letounů L-159 a jejich testování chodu. Vznikla ve spolupráci Aera a příslušníků letectva AČR. Obsluhují ji příslušníci základny. Každý motor musí po 1 700 pracovních cyklech projít kontrolou z hlediska inspekce horkých částí (spalovací komora a její díly, turbína a její díly, tryska….) a po 3 400 hodinách i z hlediska studených částí. Po provedení revize prvních dvaceti motorů se náklady na vybudování celé linky vrátí. Uvedené řešení je podstatně levnější než posílání motorů na revizi k výrobci.
Plukovník Ondřej Rejman, zástupce velitele základny uvedl, že do budoucna existuje několik možností využívání cvičných letounů L-159T1. Jednou z nich je zformování cvičné letky, která by do budoucna mohla v rámci přípravy pilotů nahradit stárnoucí typ L-39 Albatros. Ale vše záleží na finančních možnostech.