Co dělat, když ztroskotá letadlo

Autor: kapitánka Zuzana Špačková, 24. základna dopravního letectva

Od 19. do 23. března 2012 se v prostoru centrálních Krkonoš a okolí místa Brádlerovy boudy ve Špindlerově Mlýně konal kurz přežití v zimních podmínkách.

Kurzu se zúčastnilo celkem 14 vojáků, především pilotů z 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích. Smyslem cvičení je prověřit, zda by se v případě leteckého neštěstí dokázaly osádky letadel v hornatém terénu nejen zorientovat, ale především přežít až do doby, kdy je složky integrovaného záchranného systému najdou. Vojáci se během cvičení musí potýkat s tím, co by je v případě havárie letadla mohlo potkat. „Jedná se o dovednosti lezecké techniky, několikakilometrový přesun v upraveném a neupraveném terénu na skialpových lyžích a sněžnicích, lavinová problematika jako je určování stupně lavinového nebezpečí, vytvoření sněhového profilu apod. Dále zdolání ledopádu, přesun v noci a samozřejmostí je přespání ve sněhovém záhrabu. Součástí cvičení jsou přednášky o poškození organismu chladem, poskytování první pomoci a péče o raněného vojáka,“ přiblížil náplň cvičení řídící výcviku kapitán Michal Mašek a dodal: „Samozřejmě, že zimní hornatý terén skýtá náročnější podmínky jak fyzické, tak psychické.“

Závěrečným bodem celého cvičení je záchrana pomocí vrtulníku. Kbelská základna mimo jiné provozuje také službu SAR (Search And Rescue), která je určena na vyhledávání spadlých letadel. Vrtulník vypátrá pohřešovanou osobu a pomocí dostupných prostředků (slanění, lanový podvěs nebo palubní jeřáb) provedou její záchranu. Přeživší posádka musí být schopna spolupracovat při záchranných pracích. Zároveň se cvičí posádka vrtulníku, neboť zasněžený terén je v pilotním umu tím nejsložitějším. Jde zejména o techniku komunikace, techniku navádění, či techniku visení. Všechny dovednosti zkoordinovat chce maximální soustředění posádky.

Cvičení tohoto charakteru se provádí dvakrát ročně, v létě a v zimě, a povinně se jej účastní každý člen létajícího personálu. Řídící cvičení se pokaždé snaží o těžší podmínky, aby při jeho zdolávání nedošlo k šablonovitému chování, ale zejména, aby připravenost leteckých posádek pro stav nouze byla co nejlepší. V tomto případě opravdu platí - těžko na cvičišti, lehko na bojišti.