Nácvik dekontaminace letecké techniky a personálu
Obrázek x z y
5.11.2019
V areálu 21. základny taktického letectva Čáslav se konal nácvik dekontaminace letecké techniky a personálu 213. výcvikové letky. Odmoření pilota i stroje L-39 Albatros trénovali vojáci 31. pluku radiační, chemické a biologické ochrany Liberec.
Podle velitelky čety dekontaminace poručice Andrey Tuťálkové by měl takový výcvik probíhat minimálně jednou do roka. O tom, zda dekontaminace je či není nutná, rozhoduje vždy velitel na základě zpravodajských informací. „Ať už se jedná o zasažení osob, výzbroje, techniky, objektů či terénu – odstraňují nebo zneškodňují se při ní toxické chemické látky a bojové biologické látky či radioaktivní látky,“ vysvětluje velitelka čety dekontaminace poručice Andrea Tuťálková.
Odmořování přitom nelze provádět kdekoliv. V případě bojového nasazení jednotky musí být terén vhodně maskován, v bezpečné vzdálenosti od průmyslových provozů, elektráren či záplavových oblastí. „Nutná je také dostatečná komunikační síť, ideálně se zpevněným povrchem, přístupným vydatným vodním zdrojem. V prostoru také musí být možnost dostatečného odvodnění, prostor samotný nesmí být kontaminovaný. V neposlední řadě nesmí být pod palbou protivníka a musí být mimo pozorování nepřítele,“ dodává.
Za hodinu lze očistit až 150 osob
Nácviku předcházelo seznámení libereckých chemiků s leteckou technikou, poté následoval výběr vhodného terénu pro dekontaminaci.
„Rozvinutí soupravy pro dekontaminaci osob typu SDO-3 trvá zhruba 150 minut, její svinutí 90 minut. Za hodinu je schopno podstoupit hygienickou očistu až 150 osob,“ prozrazuje Andrea Tuťálková.
Realizace dekontaminačních metod se řídí přísnými pravidly. Pilot je z letounu buď vytažen, případně vystoupí sám, ovšem musí dbát pokynů chemiků. „Vše navíc sleduje technický personál, který je třeba, aby chemici při dekontaminaci dotykových částí letoun nepoškodili,“ doplňuje.
Nejdůležitější je začít s dekontaminací co nejdříve
Poté je pilot oblečen do jednorázového oděvu a speciálním vozidlem s balistickou ochranou, v němž je přítomný střelec, který převážené chrání, je přepraven na místo dekontaminace. Zde odloží zbraň na přesně stanovené místo, pokračuje po vyznačené trase na stanoviště, kde je změřen, zda je kontaminován a zároveň je posouzen jeho zdravotní stav a vypsán identifikační formulář.
Je-li pilot zasažen, je na dekontaminačním místě postupně zbaven oděvu a obuvi. Po celou dobu má na obličeji masku, která ho chrání před kontaminovaným plynem v ovzduší. „Na konci tohoto procesu čeká pilota sprchovací stan. Pilot si před vstupem sundá masku a pod sprchou si smývá nanesenou směs z těla po dobu 60 vteřin. Poté se provede kontrolní měření a pokud je pozitivní, je pilot znovu odeslán do sprchovacího stanu,“ vysvětluje Tuťálková.
„Nejdůležitější je zahájit dekontaminaci co nejdříve, pokud by se tak nestalo, mohlo by dojít k tomu, že se kontaminant dostane do podpovrchových vrstev daného materiálu a dekontaminace bude mnohem náročnější. Dále se dekontaminuje pouze to, co je nezbytné a blíže ke kontaminovanému povrchu," uzavírá Tuťálková, podle níž by měl takový výcvik, jaký podstoupili vojáci v Čáslavi, probíhat minimálně jednou do roka.