Společného úvodního výcviku na simulátoru v Mošnově se účastní celkem tři Češi a šest chorvatských vojáků
Obrázek x z y
18.4.2012
V duchu hesla „Máme-li společně bojovat, musíme spolu cvičit“ trénuje dvanáct českých a chorvatských osádek helikoptér v mošnovském Helicopter Training Point na Afghánistán. Vůbec první společnou přípravu zahájili tento týden na simulátoru, pokračovat budou praktickým výcvikem v Chorvatsku.
„Česká republika je již několik let v Afghánistánu se svými vrtulníky, máme tam své výcvikáře. Afgháncům jsme také dodali dvanáct modernizovaných vrtulníků, takže je přirozené, že se v této specializaci dále profilujeme,“ řekl dnes médiím první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý.
Čeští a chorvatští piloti dopravních vrtulníků Mi-17 se nesetkávají poprvé. Již delší dobu spolupracují na kábulském mezinárodním letišti KAIA, kde jako jednotka AAT (Air Advisor Team) mají na starosti výcvik, poradenství a výuku létajícího a pozemního personálu příslušníků vzdušných sil Afghánské národní armády.
První společný kurz, kterého se účastní dva čeští piloti a jeden palubní instruktor a šest jejich chorvatských kolegů, začal tento týden úvodní částí na leteckém simulátoru a pokračuje v květnu třítýdenní praktickou přípravou v chorvatském Zadaru. Podle brigádního generála Bohuslava Dvořáka, ředitele Sekce rozvoje druhů sil – operační sekce MO, si na trenažéru budou moci nacvičit mimo jiné nouzové postupy, příprava v zahraničí pak zvýší schopnosti pilotů působit v podmínkách blízkých nasazení v Afghánistánu. „Budou muset přistávat za vysokých teplot, ve vysoké nadmořské výšce a v prašném prostředí,“ potvrdil.
Hlavním přínosem kurzu je podle Šedivého především sjednocení výcvikových postupů, které v Afghánistánu jednotlivé výcvikové týmy uplatňují. „Afghánce dnes cvičí několik národů a každý má trochu jiné osnovy, což pak dělá potíže při samotném provozu,“ vysvětlil. Program, na němž kromě Čechů a Chorvatů spolupracují také Američané, bude podle jeho slov součástí připravovaného mnohonárodního centra leteckého výcviku (MATC – Multinational Aviation Training Centre). V něm by se měli cvičit piloti zemí NATO, Evropské unie nebo partnerských států, které disponují vrtulníky ruské provenience typu Mi.
Centrum, jež je jedním z hlavních projektů takzvané chytré obrany – tedy propojování různých schopností jednotlivých států s cílem dosáhnout větší efektivity i hospodárnosti – by měli nejvyšší představitelé Aliance podpořit během nadcházejícího summitu v Chicagu. „Vše budeme dělat na základě toho, kdo co umí nejlépe a nejlevněji. Výsledkem by mělo být, že budeme mít mnohem levnější výcvikové hodiny a daleko kvalitnější výcvikové standardy než máme doposud,“ doplnil Šedivý.