Česká republika má první instruktory vrtulníkové taktiky

Autor: Miloš Pecha, Evropská obranná agentura

Slavnostním vyřazením absolventů vyvrcholil minulý týden Helicopter Tactics Instructor Course 2014 (HTIC), projekt Evropské obranné agentury (EDA).

Cílem tohoto prestižního kurzu je vycvičit kvalifikované vrtulníkové taktické instruktory podle jednotného evropského měřítka. Projekt je zaměřen na metodickou přípravu pilotů-instruktorů a dalších příslušníků posádek vrtulníků s využitím nejčerstvějších operačních zkušeností. Kurz vedou britští instruktoři z Rotary Wing Operational Evaluation and Training Unit a absolventi loňského prvního kurzu. Je zde aplikován koncepční princip „train the trainer“, tedy, že absolventi pokračují v předávání zkušeností dalším příslušníkům letectva v národním i mezinárodním prostředí. Kurz obsahuje teoretickou část, která se konala letos od 23. března do 13. dubna na britské základně Linton-on-Ouse a část letovou, která proběhla v období od 27. dubna do 18. května ve výcvikovém prostoru Vidsel ve Švédsku. Letošní kurz byl finacován Velkou Británií a Švédskem prostřednictvím svěřeneckého fondu MHI - Multinational Helicopter Initiative.

Armáda České republiky se kurzu zúčastnila s jedním vrtulníkem Mi-171Š s posádkou z 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou (dva piloti, jeden palubní inženýr a dva palubní střelci) a dvěma pozorovateli z 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích. Výcviku se zúčastnilo rovněž pět příslušníků pozemního personálu, kteří se starali o údržbu a obsluhu vrtulníku. Pro výcvik manévrů mezi vrtulníky a stíhacími letouny byly nasazeny nadzvukové JAS-39 Gripen ze Švédska, dále britské cvičné letouny Hawk a čtyři české lehké bitevní letouny L-159 z 21. základny taktického letectva v Čáslavi, jejichž piloti zároveň využili rozsáhlé švédské výcvikové prostory ke splnění dalších individuálních cílů.

Posádka Mi-171Š ve složení major Ivo Pacovský, kapitán Ladislav Zajíček a nadporučík Jiří Bakule úspěšně splnila všechny fáze kurzu HTIC a její členové získali certifikát "Vrtulníkový taktický instruktor". Tím se zařadili mezi stále rostoucí počet posádek z Velké Británie, Švédska, Německa a Rakouska s touto kvalifikací. To v praxi znamená, že jsou teoreticky i prakticky vybaveni k taktickému výcviku vrtulníkových instruktorů jak na národní úrovni, tak v dalších zemích Evropy. Mouhou být také přizváni jako mentorovací tým na cvičení a kurzy v rámci projektů pod záštitou EDA - Helicopter Exercise Programme (HEP) a Helicopter Tactics Course (HTC), což tyto jednotlivé vrtulníkové projekty EDA vzájemně propojuje. Kapitán Ladislav Zajíček korunoval českou premiéru na HTIC tím, že byl jmenován nejlepším absolventem kurzu. To dokazuje špičkovou úroveň výcviku pilotů AČR v konkurenci dalších evropských zemí.

Čeští absolventi kurzu jsou také oprávněni působit v roli taktických instruktorů na kurzech HTIC v příštích letech. Kvalifikace HTI je uznána v členských zemích EDA.

"Jsem rád, že jsme měli možnost zúčastnit se kuzu a s našim vrtulníkem poměřit síly s britskou Pumou, švédským NH-90 nebo rakouskou Kiowou a být tak plnohodnotnými účastníky tohoto kurzu. Bylo pro nás velikým přínosem načerpat nové teoretické znalosti a hlavně si je takříkajíc na vlastní kůži ověřit během letové fáze. Celý kurz byl ukončen komplexní společnou misí, při které se zúročily naše znalosti od plánovacího procesu až po samotné praktické provedení včetně reakcí na různé druhy ohrožení vrtulníků, jak mohou nastat při reálné bojové misi. Věřím, že budeme mít možnost předávat získané zkušenosti nejenom na národní úrovni dalším pilotům,” řekl major Ivo Pacovský k průběhu kurzu.

Piloti L-159 využili HTIC k nácviku "lovu" vrtulníků a dalších úkolů, pro které je řídce obydlená oblast na severu Švédska optimální. Velitel kontingentu L-159 major Denis Dúbravčík k tomu uvedl: "Účast na cvičení HTIC 2014 je pro 212. letku unikátní příležitostí, jak zhodnotit vlastní výcvik v létání proti pomalu a nízko letícím cílům (vrtulníkům), tak i výcvik v plánování a provedení misí COMAO (Composite Air Operations). Jsme velmi rádi, že naše zkušenosti a hlavně vlastnosti letounu L-159 byly v rámci tohoto cvičení velmi dobře hodnoceny a byli jsme pro koaliční partnery přínosem. Dalším benefitem pro nás byla možnost létat v přízemních výškách, kdy se letoun pohybuje ve výškách blízkých 30 metrů nad zemí či mořem rychlostí přibližně 600 - 700 km/h. Vzdušný prostor České republiky vzhledem k rozdílnému reliéfu terénu umožňuje tyto manévry v přízemních výškách jen omezeně. Doufáme, že i v příštím roce budeme přizváni k účasti na HTIC 2015, kde si opět budeme moci zahrát roli agresorů.“

Od příštího roku chce EDA pro HTIC uplatnit podobný rámec, který je použit pro programy HEP a HTC, tedy společný podpis rámcového dokumentu zainteresovanými zeměmi na dobu několika let, včetně klíče k financování programu.