Celkem třicet jedna strojů ze sedmi států NATO se zapojilo do mezinárodního cvičení Ramstein Rover 2013

Autor: majorka Jolana Fedorková, foto: kapitánka Jana Skřivánková

Po nezbytné teoretické přípravě tak vzdušné síly Aliance a pozemní síly AČR v pondělí 9. září zahájily druhou fázi cvičení RARO13 - výcvik 186 předsunutých leteckých návodčích a sladění jejich činností s posádkami taktického a vrtulníkového letectva.

Od 5. září zahraniční letouny postupně přistávaly na letišti 22. základny letectva v Sedleci. Po slovenských L-39 Albatros a dopravních vrtulnících Mi-17 to byly polské letouny Su-22, turecké F-16, slovinské Pilatus PC-9, Learjet L-35 a Pilatus PC-9 z Německa. Pilot stroje ruské provenience Su-22 dvaačtyřicetiletý major Roman Stefaniak přiletěl do České republiky ze základny v severopolském Swidwinu: „Súčko je moje srdeční záležitost a užívám si poslední období, kdy má stroje naše armáda ve výzbroji. V roce 2015 letadla vyřadíme, a tak je cvičení RARO13 jednou z příležitostí, kdy můžeme ukázat, co umí.“

V neděli přivítal účastníky cvičení na společném brífinku plukovník Harry H. Schnell, řídící cvičení z Velitelství vzdušných sil NATO v Ramsteinu. Ten znovu vyzvedl rozsah aliančního cvičení: „Ramstein Rover už není pouze cvičením zaměřeným na přípravu vojáků mise ISAF. Obsah letošního výcviku operaci ISAF již v mnohém přesahuje. Mění se charakter cvičení. Jeho cílem je výcvik předsunutých leteckých návodčích pro široké spektrum operací, při nichž se využívá přímé letecké podpory. NATO potřebuje udržet a rozvíjet své schopnosti nejen pro vedení asymetrických operací v Afghánistánu, ale pro jakékoliv možné budoucí nasazení.“

Tentýž den cvičili na letišti také příslušníci Vojenské hasičské jednotky a to pod vedením kapitána Jaroslav Schada. Seznámili se s technikou, kterou letiště v Sedleci běžně neprovozuje. „Příslušníci jednotky se po konzultacích s technickým personálem zahraničních letounů školili v možných variantách přístupů do stroje, aby v případě zásahu mohli zvolit co nejrychlejší a nejbezpečnější variantu záchrany pilota. Poznali daná specifika každého letounu,“ vysvětlil kapitán Schad.

Výcvik předsunutých leteckých návodčích je dán strukturou jednotlivých scénářů cvičení, které se budou fakticky, v reálném čase, odehrávat ve Vojenských výcvikových prostorech Libavá a Boletice, pozorovacích stanovištích letišť v Bechyni, Přerově a v areálu kasáren u obce Vícenice. „V praxi to znamená, že budeme například využívat vojenské objekty pro simulaci boje v zastavěném prostoru. Pozemní jednotka, do jejíž sestavy je předsunutý letecký návodčí začleněn,  působí v daném prostoru, je napadena nepřítelem a letecký návodčí na základě rozhodnutí velitele přivolá leteckou podporu. Jednoduchý popis velmi náročného taktického postupu, který vyžaduje naprosté sladění posádek letounů s činností předsunutých návodčích,“ vysvětluje záměr cvičení RARO13 plukovník Bauer.