Autoškola Vojenské policie

Autor: Mirek Šindelář

Hned na počátku letošního roku se pracovníci bechyňské Autoškoly Vojenské police vrhli do práce a už mají na svém kontě několik kurzů na získání řidičských oprávnění.

Do výcviku bylo zařazeno více než třicet vojáků. Celkem už od začátku tohoto roku prošlo výukou v různých typech přípravy přes sto řidičů z celé české armády.

Samozřejmě že začátky nebyly lehké. Po rozhodnutí náčelníka Vojenské policie, že se vojenští policisté i další vojáci AČR budou zdokonalovat právě v jihočeské Bechyni, nastala fáze budování autoškoly.

"Znamenalo to zajistit pro školu nejen kvalifikované pracovníky, ale také spoustu administrativních úkonů tak, aby vše proběhlo podle zákona a také odborného pokynu náčelníka Generálního štábu AČR pro výcvik řidičů,“ uvedl kapitán Robert Netrval, který má jako zástupce náčelníka oddělení dopravní a pořádkové služby táborského Velitelství Vojenské policie autoškolu po odborné stránce na starosti.

Přiznává, že v začátcích hodně pomohly zkušenosti kolegů z ostatních velitelství - předvším Velitelství ochranné služby v Praze. I díky nim se podařilo zajistit pomůcky k výuce i vybavení multimediální učebny.

Náčelníkem bechyňské vojenské autoškoly se stal nadporučík Dušan Vítů, který do Bechyně zamířil z dopravní Policie ČR v Táboře. „Důležité jsou pro nás vztahy s místní správou a samosprávou, tedy s lidmi s nimiž spolupracujeme a v rámci spolupráce se zapojujeme do národního programu BESIP, účastníme se přednášek a dalších akcí souvisejících s bezpečností provozu,“ uvedl Vítů.

Spolu s kapitánem Netrvalem potvrdil, že zástupci města se vzniku autoškoly zprvu obávali. "Berete našim lidem práci," slýchávali. "Skutečnost je ale jiná. Takový výcvik, jaký zajišťujeme my v prostorách bývalého vojenského letiště v Bechyni, by soukromá autoškola pravděpodobně nezvládla. Je to náročné nejen na prostory, ale také techniku a personál. Navíc tady školíme a zdokonalujeme řidiče na vojenskou techniku,“ podtrhl nadporučík Vítů.

Kapitán Netrval zdůraznil, že bechyňská autoškola má oproti jejímu předcházejícímu působišti v Praze tu výhodu, že zde lze dokonale využít možnosti, které nabízí bývalé letiště, kde byla vybudována řidičská cvičiště a kluzná plocha pro výcvik se sníženou adhezí. "Výcvik dále probíhá na okresních silnicích v našem regionu a v městském provozu v Táboře. No a jízdy v terénu, to už jsou chvíle, kdy řidiči většinou propadnou tomu, co těžký nákladní stroj dovede a začnou získávat potřebné dovednosti,“ říká nadporučík Vítů.

Autoškola přizpůsobuje svůj roční plán přípravě vojáků, kteří vyjíždějí do misí. Během čtyřtýdenního kurzu se frekventanti nejprve seznamují s teorií. Ve druhém a třetím týdnu už najíždějí první kilometry s novou technikou. Kromě zdokonalovacích kurzů a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel skupin B, C, D, toto pracoviště vede odbornou přípravu řidičů vozidel ozbrojených sil na skupiny B, C, C+E, D.

Prostory pro výcvik v Bechyni umožňují i přípravu pro výkon povolání řidičů ochranné služby. U nich se výcvik soustředí na zdokonalování návyků při nejrůznějších manévrech. Motocyklisté zase pilují zásady a jízdu při doprovodech kolon. Spektrum činností autoškoly je opravdu pestré.

Náčelník nadporučík Vítů připomněl, že si instruktory vybírají z těch nejlepších absolventů a z instruktorů zase připravují zkušební komisaře, bez nichž se žádná autoškola neobejde. To je však běh na dlouhou trať. Než se z řidiče stane zkušební komisař, trvá to v ideálním případě prý 5 až 7 let. Ale i na tuto skutečnost bechyňští pamatují.

Zkušenosti, které získávají od počátku letošního roku, kdy autoškola vznikla, chtějí uplatnit při přípravě plánu na následující rok. V něm by už měli zúročit i výsledky, které s sebou přinese jízda na moderní adhezní ploše, která rozšíří a zpestří výuku už na přelomu tohoto října a listopadu.

 

Foto: autor a npor. Dušan Vítů