AMSE 14: 1. letový den cvičení je za námi

Autor: mjr. Magdalena Dvořáková, JMIC AMSE 14, Foto: Christian Timmig, JMIC AMSE 14

V pondělí 8. září vstoupilo mezinárodní cvičení Ample Strike 2014 do druhé, letové části. V průběhu dne se uskutečnilo celkem 43 cvičných scénářů zaměřených na sladění činnosti pilotů operačního letectva s činností předsunutých leteckých návodčích při podpoře pozemních operací, bylo nalétáno 67 hodin a provedeno 45 letů. Předsunutí letečtí návodčí provedli celkem 141 navedení prostřednictvím letecké podpory a téměř 45 na simulátorech.

„Dnes létalo pět účastnických zemí s dvanácti typy letecké techniky. Létalo se od deváté do třiadvacáté hodiny. Časové omezení jsme dodrželi,“ zdůraznil první den major Pavel Procházka, zástupce řídícího cvičení pro letovou činnost. Létalo se jak z náměšťského letiště, tak z 21. základny taktického letectva Čáslav s letouny L-159 ALCA a z polního letiště (Forward Arming and Refueling Point, FARP) ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Během dne zde v osmi po sobě navazujících scénářích cvičili předsunutí letečtí návodčí (Forward Air Controller, FAC) z České republiky, Velké Británie a USA.

„Jsem tady poprvé. A jako první jsem dnes také naváděl bojové vrtulníky Mi-24. Je to skvělá zkušenost. Moji kolegové dnes naváděli také naše letouny F-16, české L-159 ALCA a slovenské vrtulníky Mi-17,“ komentoval svůj první den na cvičení rotmistr N. N., FAC z americké základny Storck Barracks z Illesheimu v Německu.

Ve vojenském prostoru Libavá také působí příslušníci mechanizované roty 71. mechanizovaného praporu Hranice s pěti bojovými vozidly pěchoty a minomety. Jednotka o velikosti čety v rámci scénářů rozehrávala situaci v prostoru a její velitel úkoloval předsunuté letecké návodčí k zabezpečení letecké podpory napadené jednotky. „Pilot musí jít na jistotu,“ říká kapitán Michal Pírek, velitel mechanizované roty 71. mechanizovaného praporu Hranice, který během cvičení vykonává funkci velitele úkolového uskupení pozemních jednotek. „Pro laika je to možná zdlouhavý proces navádění letecké podpory jednotce v akci. Je zde však mnoho prvků, které spolu musí komunikovat. Já jako velitel sice rozhoduji a návodčí řídí prst pilota na kniplu, ale pilot je poslední odpovědný za bojovou střelbu.“