Simulace požáru bojového vrtulníku AH-64 Apache
Obrázek x z y
11.9.2014
V úterý 9. září měli hasiči 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou napilno. V rámci cvičení Ample Strike 2014 tu nacvičovali zásah při havárii vrtulníku AH-64 Apache s americkou posádkou.
Podle scénáře se vrtulník AH-64 Apache vrací z bojové mise, při níž byl zasažen do levého motoru a ocasní vrtulky. Osádka dvou pilotů proto začne nouzově přistávat jen s jedním motorem na letišti v Náměšti nad Oslavou. Nakonec se stroj zřítí z patnácti metrů na zem a začne hořet. Objevuje se bílý a černý dým. Oba piloti upadají do bezvědomí. Letištní technik na ploše cestou amerického taktického operačního centra ihned informuje řídícího létání o havárii…
Pak už jde vše podle standardních postupů. Letištní hasičská jednotka se dostává na místo pádu vrtulníku do dvou minut a do jedné minuty požár uhasí. Poté zajistí elektrickou síť a zbraně proti případnému výbuchu a vyprostí osádku z havarovaného vrtulníku.
Bojové vrtulníky Apache jsou na náměšťském letišti poprvé. Protože místní hasiči neměli s tímto strojem zatím žádnou zkušenost, prošli si minulou sobotu školením záchranných procedur pod vedením amerického instruktora praporčíka Alberta D. Santillana, inspektora bezpečnosti letu jednotky, který pak dohlížel i na praktické cvičení. Ten jim ukázal, jak z tohoto vrtulníku vyprošťovat osoby, jak zajistit zbraně pomocí bezpečnostních kolíků a podobně.
Hasič musí znát vrtulník stejně jako pilot
„Je jasné, že už při konstrukci vrtulníku designéři přemýšleli nad záchranou posádky. Když osádka v nouzové situaci nemůže otevřít výklopné dveře kabin, mohou pyrotechnicky odpálit všechna boční plexiskla u obou kokpitů. Takže v případě, kdy vrtulník při pádu na zem skončí na boku, vždy se některé z oken uvolní,“ vysvětluje major Dalibor Křenek, inspektor bezpečnosti letu cvičení Ample Strike.
Pokud je osádka v bezvědomí, je možné plexiskla odpálit zvenčí. Pro srovnání, u vrtulníku Mi-24 je pro tento nouzový výstup možné odpálit překryt kabiny pilota operátora a dveří kapitána vrtulníků. Pilot operátor je navíc vybaven sekerkou, kdyby náhodou selhal pyrotechnický systém.
Další předností Apache je, že na krytu motoru jsou dvířka, kam se dá vsunout hubice hasičské hadice a snadno se tak dá uhasit požár ze země bez nutného použití plošiny či žebříků. Záchranáři mohou také vylézt na tzv. ochoz kolem kabiny a plně tak využít svou sílu k vytažení bezvládného pilota.
„Znalost letecké techniky, kterou mohou hasiči zajišťovat, je naprosto nezbytná. Může významně zkrátit zásah a zachránit tak životy jak pilotů, tak hasičů nebo zabránit větším materiálním škodám,“ doplňuje major Křenek.
Cvičný zásah trval jen několik minut a byl bezchybný. Inspektor bezpečnosti letu americké jednotky praporčík Santillana tak mohl jen pogratulovat dobře sehranému týmu, který sobotní teoretické školení plně zhodnotil v praxi.