L-159 Alca
Obrázek x z y
24.1.2013
Před bezmála šestnácti roky armáda koupila sedmdesát dva podzvukových bitevníků L-159 ALCA. Počet strojů vycházel z předpokládaných tehdejších potřeb vojenského letectva. „Stopadesátdevítky“ byly postupně dodávány do provozu v letech 2000 až 2004.
Po schválení koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil přepracované na změněný zdrojový rámec a po rozhodnutí o pronájmu nadzvukových bojových letounů JAS-39C/D Gripen rozhodla vláda ČR svými usneseními o snížení počtu provozovaných letounů L-159. Za dostatečný se považoval počet čtyřiadvaceti strojů. Neprovozované bitevníky, šestatřicet kusů, se uložily u výrobce – Aero Vodochody.
„První přelet armádních stopadesátdevítek do Aera začal v březnu 2006. Na strojích se prováděla údržba v režimu provozního uložení, a to přesně podle daných předpisů. Jednalo se o rozsah prací, které odpovídají předletové přípravě po třiceti dnech. Po šedesáti dnech se na letounech točila motorová zkouška,“ vzpomíná vedoucí projektu dlouhodobého uložení L-159 Jindřich Válek.
Už letmý pohled do skladovací haly je pro návštěvníka zážitkem. Formát bitevníků je zřetelný i přes hrubý střih stříbrné fólie.
„Podstatou je, aby se na letounu zabránilo vzniku koroze. A tato technologie to zabezpečuje,“ argumentuje Válek a zachází do podrobností: „Letadlo se v bariérové fólii propláchne dusíkem, včetně podvozků. Určitou dobu je vak nafouknutý jako balón. Poté je z obalu vysát vzduch. Není tam vlhkost, jen čistý dusík. Fólie se zavaří a tím je vytvořeno optimální klima pro dlouhodobé uložení. V běžném provozu na letecké základně by se takovéto podmínky nemohly zabezpečit,“ říká a připomíná, že dusík je plyn vytvářející inertní prostředí.
Při exkurzi po hale, kde teplota nesmí klesnout pod pět stupňů Celsia, nelze nevidět kabely vytažené zpod fólie každého letounu. Ty jsou napojeny na čidla, která snímají teplotu a vlhkost v klíčových částech stroje. Není sporu o tom, že nejvíce ochrany potřebuje dvouproudový motor F124GA-100. „Technik se připojí přes paměťové zařízení USB a provede kontrolu požadovaných parametrů. V první fázi uložení letounů se data snímala každý týden, a měsíc co měsíc jsme dávali armádě report o aktuálním stavu skladované techniky. Díky nadmíru pozitivním výsledkům z předcházejícího období se v současnosti kontroly provádějí po čtyřech měsících,“ argumentuje šéf projektu.