Generál Hashemi je rovněž pilotem letounu L-39
Obrázek x z y
31.5.2012
Pod záštitou ředitele sekce rozvoje druhů sil – operační sekce brigádního generála Bohuslava Dvořáka je od pátku 18. května 2012 na návštěvě České republiky čtyřčlenná delegace vzdušných sil Afghánské národní armády (ANA), v čele se zástupcem velitele vzdušných sil ANA a zároveň velitelem vojenské části mezinárodního letiště Kábul brigádním generálem Barathem Mohammedem Sedigem.
Dalšími členy jsou operační velitel vojenské části letiště KAIA generál Said Asadullah Hashemi a velitelé letek vrtulníků M-24 a Mi-17 plukovník Khair Mohammad Hashemi a Bakhtullah Sher Mohammed. Cílem návštěvy představitelů afghánských vzdušných sil v ČR je především seznámení se s výcvikovými prostory české armády a možnostmi rozvíjení spolupráce v oblasti leteckého výcviku a výcviku specialistů na údržbu a provoz letecké techniky, kteří jsou nepostradatelnou součástí zabezpečení leteckého výcviku.
Kromě prezentace výcvikových programů pro piloty vrtulníků Mi-17, Mi-171 a Mi-24/35 v HTP Ostrava a Centru leteckého výcviku v Pardubicích byla součástí jejich programu ve středu 30. května rovněž návštěva 22. základny letectva u Náměště nad Oslavou, která je domovem příslušníků 221. vrtulníkové letky s vrtulníky Mi-24/35, kteří tvoří součást jednotky „Air Advisor Team - AAT“ v rámci Úkolového uskupení AČR ISAF právě na mezinárodním letišti v Kábulu. Primárním úkolem této jednotky je výcvik, poradenství a výuka pilotů a pozemního technického personálu příslušníků afghánských vzdušných sil. Jednotka je složena ze dvou expertních skupin vrtulníků Mi-24 a Mi-17. Příslušníci jednotky se dále podílejí na provádění kontrol předepsaných příprav afghánských vrtulníků tohoto typu učených pro lety českých mentorů, poskytování poradenství v oblasti ošetřování, údržby a odstraňování závad na vrtulnících. Dále příslušníci jednotky provádějí teoretické a praktické školení létajícího a pozemního technického personálu a mohou se aktivně podílet na tvorbě standardních operačních postupů, směrnic, postupů a pomůcek potřebných při leteckém a pozemním výcviku afghánských kolegů.
Zástupce velitele 22. křídla letectva podplukovník Rudolf Straka přivítal své afghánské kolegy na půdě vrtulníkové letky, kde jim představil činnost základny a hlavní úkoly letky. Na základnu do Náměště nad Oslavou byl pozván rovněž plukovník ve výslužbě Ivan Pospíchal, bývalý zástupce velitele útvaru a zároveň bývalý velitel vrtulníkové letky. Plukovník Pospíchal byl rovněž velitelem prvního operačního výcvikového a styčného týmu (OMLT – Operational Mentoring and Liaison Team) českých pilotů na mezinárodním letišti v Kábulu v roce 2008. Běhen prohlídky pracoviště oprav letecké techniky. Generál Sedig se zde nejvíce zajímal o provádění předepsaných prací na vrtulnících Mi-24/35 a jejich dlouhodobou údržbu. Velmi ocenil čistotu prostředí a profesionalitu technického personálu. Dalším pracovištěm, které na letišti hosté navštívili, byla stanice biologické ochrany letiště. Úkolem pracovníků této stanice je plašit ptáky na letišti a v letištním prostoru, cvičit lovecké dravce a služební psy, vést ekologicko-ornitologický průzkum, prosazovat a kontrolovat dodržování ekologických opatření, která minimalizují výskyt ptáků na letišti a v letištním prostoru. Úkolem biologické ochrany je také varovat posádky před nebezpečnými výškami a prostory, kde je srážka s ptáky reálná.
Návštěva základny byla zakončena letovou ukázkou vrtulníku Mi-24/35. Plukovník Khair Mohammad Hashemi výrazně ocenil umění českých pilotů: „Velmi si vážím profesionality a dovedností vašich pilotů. Kvalitně propracovaný systémem leteckého výcviku a údržby vrtulníků je základním předpokladem k úspěšnému plnění náročných úkolů nejen v České republice, ale i v zahraničních operacích. Malá nadmořská výška a příznivé klimatické podmínky v České republice jsou také velmi vhodné pro letecký výcvik. V Afghánistánu se nadmořská výška pohybuje kolem dvou tisíc metrů nad mořem a výš a v těchto podmínkách se vrtulníky chovají rozdílně. Nejen z tohoto důvodu považuji letecký výcvik příslušníků vzdušných sil ANA v ČR za velmi přínosný.“
Piloti českého vrtulníkového letectva se během roku společně s dalšími aliančními jednotkami účastní specifických cvičení ve vysokohorském terénu, jejichž cílem je výcvik posádek vrtulníků ve vysokohorských a prašných podmínkách, a to ve dne i v noci s využitím brýlí pro noční vidění. Úkolem pilotů je létat ve vysokohorském terénu, procvičovat skupinové lety a dále provádět vzlety a přistání v prašném prostředí a získat teoretické a praktické zkušenosti v činnosti mezinárodní smíšené vrtulníkové jednotky. Důraz je kladen na společný proces plánování a na sladění operačních a taktických postupů používaných v mezinárodních misích.