Ačkoliv jsou zdánlivě v pozadí, bez nich to nejde

Autor: kapitánka Jana Samcová, tisková a informační důstojnice, 25. protiletadlová raketová brigáda

Řeč je o profesionálních řidičích 25. protiletadlové raketové brigády ze Strakonic, kteří ve dnech 14. až 16. listopadu absolvovali v jihočeských Boleticích kontrolní cvičení v řízení bojových a zabezpečovacích vozidel.

Do vojenského výcvikového prostoru vyrážíme brzy ráno. Ze Strakonic jsou to slabé dvě hodiny cesty. Naše první zastávka patří řídícímu cvičišti na Dolanech. Řidiči-profesionálové 251. protiletadlového raketového oddílu se zde zdokonalují v řízení bojových vozidel ve složitých terénních podmínkách.

„Cílem cvičení je zjistit, jak jsou řidiči připraveni pro řízení vozidel na podvozcích řady GM při zdolávání překážek a omezených průchodů,“ informuje řídící cvičení rotmistr František Doležal. Vojáci absolvují zhruba pětikilometrový okruh, na kterém na ně čeká šest překážek. V co nejkratším čase a při dodržení všech bezpečnostních opatření zdolávají se svým vozidlem, v řeči protiletadlovců „geminou“, kolejový průchod, průchod mezi výtyčkami, protitankový okop a další.

Časový limit pro úspěšné absolvování tratě je podle rotmistra Doležala 16 minut 48 sekund, jestliže chce být voják hodnocen výtečně. „Jiných výsledků naši příslušníci většinou ani nedosahují,“ dodává s uspokojením.

Na Dolanech „pásy“, na Kovářovicích „kolovka“

Vzápětí naše cesta vede na druhé boletické cvičiště Kovářovice. Příslušníci roty zabezpečení zde vystřídali kolegy z 252. protiletadlového oddílu a zdokonalují se v řízení kolových vozidel. Rotný Václav Píša, řídící výcviku, si pro ně připravil tříkilometrovou trasu. „Místní terén nám velmi vyhovuje, nabízí totiž řadu jízdních variant. Vojáci si tak prakticky vyzkouší různé způsoby jízdy a zjistí, co jejich vozidlo dokáže,“ pochvaluje si boletický výcvikový prostor.

I na Kovářovicích dnes vojáci absolvují kontrolní cvičení. Tématem je řízení vozidel v omezených průchodech. Na řidiče nákladních automobilů Tatra tak čeká 870 metrů dlouhý úsek se šesti překážkami. Projet do sedmi minut a úspěšně zvládnout všechny překážky – taková je norma pro výtečné hodnocení. I v tomto případě to pro zkušené strakonické řidiče není problém.

Řeklo by se ideální stav. Schopní a vycvičení řidiči. Je jich ale málo. „Problémem je zařazování našich vojáků do řidičských kurzů. Jejich omezené kapacity zdaleka nestačí uspokojit naše požadavky,“ konstatuje zástupce velitele strakonické protiletadlové brigády plukovník Dalibor Zvonek.