Steadfast Jazz 2013 01
Obrázek x z y
7.11.2013
Na šest listopadových dnů se stala 31. baza lotnictwa taktycznego Poznaň-Krzesiny domovskou základnou pro létající a technický personál čáslavské 212. taktické letky. Z tamní ranveje vzlétaly české lehké bitevní letouny L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) do výcvikového prostoru Drawsko Pomorskie, aby tam plnily úkoly přímé letecké podpory pozemních jednotek na spojeneckém cvičení NATO pod názvem Steadfast Jazz 2013.
„Pro plnění úkolů cvičení Steadfast Jazz 2013 bylo nejefektivnějším řešením mít k dispozici šest podzvukových bitevníků L-159 ALCA. Tento počet nejenže zabezpečoval operační požadavky v jednotlivých fázích scénáře cvičení, ale vytvářel i optimální zálohu pro případné plnění mimořádných letových misí,“ říká na adresu kontingentu Armády České republiky dislokovaného na polské letecké základně Poznaň-Krzesiny velitel českého uskupení podplukovník Ladislav Stolárik. Jeho další slova však na několik následujících minut přerušuje hluk motorů dvojice „stopadesátdevítek“, které se připravují ke vzletu. V prostoru nasazení sice nejsou příznivé meteorologické podmínky, ale letové úsilí v rámci společné operace COMAO (Composite Air Operations) je optimální možností, respektive výzvou k procvičení komplexních schopností v náročném operačním a mezinárodním prostředí.
Se zadáním provést přímou leteckou podporu se rozjíždí na práh vzletové a přistávací dráhy číslo dva devět dvojice lehkých bitevních letounů Vzdušných sil Armády ČR. Do jejich dnešní konfigurace jsou zařazeny cvičné řízené střely AIM-9 Sidewinder, takzvané CATMy (Captive Air Training Missile), dále letecké pumy s laserovým naváděním GBU-12 a kontejner PL-20 Plamen s dvouhlavňovým 20 milimetrovým kanónem. Piloti „stopadesátdevítek“, nadporučíci Pavel Švec a Michal Veleba, dávají plný výkon motoru Honeywell F124-GA-100 s tahem 28 kN a letouny L-159 se s intervalem dvacet sekund prudce rozjíždějí po dráze. Po pár stovkách metrů se oba stroje odlepují od ranveje a začínají stoupat na stanovenou letovou hladinu ve výšce zhruba pěti a půl kilometru. Řádově za patnáct minut přilétají do výcvikového prostoru Drawsko Pomorskie a zahajují procedury s francouzským předsunutým leteckým návodčím.
Modernizované L-159, takzvané verze M4, představují pro čáslavské taktické piloty další výrazný profesní progres. A to nejen při koordinaci letů v jednom různorodém aliančním „balíku“ letadel, ale rovněž při součinnosti s pozemním „fakem“, který je navádí na cíl. „Za veliké pozitivum považujeme především naše aktivní zapojení do plánovacích procesů v rámci misí COMAO,“ upřesňuje jeden z pilotů 212. taktické letky kapitán Denis Dúbravčík a dodává, že několik pilotů z této jednotky má již kvalifikaci do pozice „mision comand“ neboli velitele formace aliančních letadel.
V této souvislosti je třeba zmínit, že české uskupení „stopadesátdevítek“ společně například s polskými stíhačkami F-16 nebo maďarskými a českými gripeny bylo zařazeno mezi „modré“ a vedlo obranné operace proti „červeným“, které reprezentovaly polské suchoje Su-22, migy MiG-29 a další letecká technika. Pro zajímavost, do plnění úkolů cvičení se zapojilo také létající středisko řízení a včasného varování (AWACS – Airborne Warning and Control System) a francouzský tanker KC-135.
Více informací o operačním nasazení českých vojenských pilotů do aliančního cvičení Steadfast Jazz 2013 si přečtete v resortním časopisu A report.