Týden s armádou otevírá resort obrany veřejnosti

Autor: Jaroslav Pajer

„Sérií akcí Týden s armádou jsme se pokusili přiblížit armádu lidem, především mladším generacím, aby si mohli vytvořit obrázek o tom, co armáda dělá a jakým způsobem dnes žije,“ říká náčelník Generálního štábu Armády České republiky generálporučík Petr Pavel o jedné z nových forem komunikace resortu obrany s veřejností.

Hovořil o šesti prezentačních akcích konaných letos v Benešově (duben), v Třebíči (květen), v Žatci (červen), ve Slaném (září), v Olomouci (přelom října a listopadu) a v Mladé Boleslavi (přelom listopadu a prosince).

Pokaždé se jednalo o několikadenní prezentaci různých vojenských útvarů, jednotek a odborností, včetně Armádního sportovního centra DUKLA a jeho oddílů, resortem podporovaných sportovních aktivit, jako např. Odznaku všestrannosti olympijských vítězů, či humanitárně zaměřených projektů, jakým je kupř. Armáda dává naději oslovující potenciální dárce kostní dřeně.

Cílem jednotlivých pořadů bylo představit armádu prostřednictvím širokého spektra jejích činností, od role vojska v rámci integrovaného záchranného systému České republiky přes rozmanitý výcvik vojenských profesionálů i příslušníků v aktivní záloze až po působnost našich jednotek v zahraničních misích. Formy prezentace byly voleny tak, aby srozumitelně oslovily co nejširší veřejnost, anebo zase užší publikum, které tvořili žáci a studenti základních a středních škol. Takže v týdenních programu bylo možné najít několikahodinové show, ve kterém se střídaly ukázky z činnosti vojáků – bojové umění musado, výcvik služebních psů, zásah pyrotechniků apod. – s vystoupeními hudebních těles i místních tanečních souborů, jež doplňovaly rozhovory s osobnostmi, a to jak z vojenského prostředí, tak armádního sportu. Diváci si při té příležitosti mohli rovněž prohlédnout expozice ručních zbraní, výstavy fotografií ze zahraničních operací naší armády a vyzkoušet si různé výcvikové trenažéry. Komornější programy pak byly v prostředí divadel nebo kin připraveny pro dětské diváky a mládež. „V nich se zábavnou a soutěžní formou dozvídali zajímavosti o práci a životě vojenských profesionálů doma i za hranicemi a zhlédli několik filmů, na jejichž realizaci se resort obrany podílel,“ doplňuje jeden z hlavních organizátorů akcí a moderátor většiny pořadů Radek Komoráš z odboru komunikace a propagace MO ČR.

Během šesti Týdnů s armádou se veřejnost mohla seznámit s činností, výstrojí, výzbrojí a technikou příslušníků pozemního vojska (4. brn, 7. mb a 13. db), vzdušných sil (22. zL), útvarů podpůrného kompletu – ženijního vojska (15. žb, včetně vojenských záchranných útvarů – szr), chemického vojska (31. brchbo), vojska průzkumu a elektronického boje (53. bPzEB), 103. střediska CIMIC/PSYOPS a armádní logistiky, dále Vojenské policie, Vojenského historického ústavu, krajských vojenských velitelství, Posádkového velitelství Praha a rovněž s aktivitami a historií vojenských nemocnic v Praze a Olomouci.

V několika městech se k programu přidaly také místní kluby vojenské historie, jež se prezentovaly dobovými uniformami, zbraněmi a vozidly, v Mladé Boleslavi dokonce svou stálou expozicí muzeum Výsadkáři 8280. Starší mládež zaujala prezentace české armády na sociálních sítích Facebook, YouTube a Flickr. Ohlas mělo též bezplatné promítání filmů o operacích české armády v zahraničí (Příběh – česká stopa v Kosovu, Česká pomoc a Ženy v armádě) či dokumentů a hraných snímků o naší historii („105” o osudech lidických dětí, Lidice, Nickyho rodina a Tobruk) nejednou zpestřené besedou s jejich tvůrci. Celkově se jednalo o devět dvou a vícehodinových programů, šedesát padesátiminutových pořadů a třicet čtyři projekcí filmů.

„Odhadujeme, že se na letošní Týdny s armádou přišlo podívat okolo dvaceti tisíc diváků,“ uvádí vedoucí projektu Týden s armádou Petr Ballek z odboru komunikace a propagace MO ČR. „Kupříkladu v Žatci a ve Slaném to byl každý sedmý, respektive pátý obyvatel města. Další statisíce si o armádních aktivitách přečetly v regionálním tisku anebo se o nich dověděly z místních rádií a televizí.“

Resort obrany a Armáda České republiky dnes musejí hledat takové komunikační cesty k veřejnosti, kterými jí poskytnou aktuální, bezprostřední a zajímavou formou podané informace o svém poslání, o konkrétních činnostech i o umu a mnohdy i hrdinství současných vojáků. Týden s armádou je jednou z těch, jež se osvědčily. Proto obdobné akce chystá odbor komunikace a propagace MO s Generální štábem AČR a ve spolupráci s úřady vytipovaných měst i na příští rok. V březnu by měl armádní týden hostit Liberec, v dubnu Kyjov, o měsíc později Plzeň, v červnu Litoměřice, po prázdninách pak Karlovy Vary a v říjnu Tábor.


Kontakty:

  • Petr Ballek, 973 200 143, 724 801 252, e-mail: ballekp@army.cz, vedoucí oddělení Public Relations odboru komunikace a propagace MO – vedoucí projektu, mediální podpora
  • Mgr. Radek Komoráš 973 215 575, 602 587 372, e-mail: komorasr@army.cz, programový vedoucí, moderátor
  • Emilie Zítková, 973 200 144, 606 617 928, e-mail: zitkovae@army.cz, produkce, výstavy
  • Ing. Michaela Zacharová, 973 200 203, 724 480 917, e-mail: zacharovam@army.cz, produkce